Ekrany akustyczne są najskuteczniejszą metodą ograniczającą hałas.
Przepust pod A2.

Ostatnie lata charakteryzują się największym rozwojem infrastruktury drogowej w historii naszego kraju. W ciągu dekady tylko krajowe inwestycje drogowe, realizowane przez GDDKiA, pochłonęły około 34 mld euro (w tym 10 mld euro stanowią fundusze europejskie).

Po raz pierwszy możemy się pochwalić znaczącą, bo liczącą ponad 1600 km, siecią autostrad oraz mającą prawie tyle samo siecią tras ekspresowych. Razem z drogami krajowymi przybyło ok. 3400 km arterii komunikacyjnych na szczeblu „centralnym”.

W ciągu kilku lat awansowaliśmy do europejskiej czołówki pod względem długości autostrad i tras szybkiego ruchu. Obecnie jesteśmy na szóstym miejscu, wyprzedzani jedynie przez Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

Najlepszy i rekordowy wynik osiągnięto w 2012 roku, kiedy oddano do ruchu prawie 650 km dróg (w tym 294 km autostrad i 330 km tras ekspresowych). Następny rok przyniósł spadek do poziomu 350 km (w tym 120 km autostrad i ponad 180 km tras ekspresowych). Podobny wynik osiągnięto w 2014 roku, w którym oddano do użytku 328 km dróg, w tym niecałe 63 km autostrad. Niestety, w 2016 roku powstało zaledwie 118 km tego typu tras.

Barki - siedliska rybitw koło mostu w Kwidzynie.
Most krajobrazowy nad A4.

Cechą charakterystyczną inwestycji w ostatnich latach jest spadający udział autostrad w stosunku do tras szybkiego ruchu. Tendencja ta ma zostać utrzymana w następnych latach. Program na lata 2014–2020 przewiduje powstanie prawie 72 km autostrad, ponad 1790 km dróg ekspresowych oraz 35 obwodnic o łącznej długości ok. 366 km.

W całości ukończoną inwestycją jest autostrada A4. Trasa liczy 672 km i prowadzi z Jędrzychowic (granica z Niemcami) do przejścia granicznego na Ukrainę w Korczowej. Ostatni, ponad 40-kilometrowy odcinek z Rzeszowa do Jarosławia otwarto w lipcu 2016 roku.

Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja na A2. Zakończona została jej budowa pomiędzy Warszawą a zachodnią granicą, ale już przejazd przez stołeczne miasto jest bardzo utrudniony i pozostanie taki aż do wybudowania ostatniego fragmentu południowej obwodnicy. Na wygodne przejechanie odcinka pomiędzy stolicą i Terespolem trzeba będzie jeszcze sporo poczekać. Trochę lepiej wygląda autostrada A1, gdzie do ukończenia został odcinek pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a aglomeracją śląską.

Dużym sukcesem zakończonych inwestycji jest wygodne skomunikowanie Warszawy z Poznaniem i Łodzią oraz poprzez A1 i S8 z Wrocławiem. Problemem pozostaje jednak połączenie Trójmiasta z Krakowem i chociaż budowa S7 należy do priorytetów na najbliższe lata, to jednak nie możemy na razie liczyć na swobodne i szybkie podróżowanie pomiędzy polskim morzem i górami.

Węzeł Murckowska w Katowicach, MOSTY Katowice
Most Rędziński we Wrocławiu.
Most przez Dziwnę w Wolinie.
Wiadukt nad A4 w Wykrotach.
Most nad Skawą w Zembrzycach.